lauantai 21. syyskuuta 2013

Järkyttävä tarina kiusatun elämästä

Luin Terhi Rannelan kirjoittaman Taivaan tuuliin nimisen kirjan. Kirja kertoo Aura-nimisen tytön kasvutarinan lapsesta aikuiseksi. Auran elämä ei ole helppoa. Hänen menettää alle kouluikäisenä äitinsä, häntä kiusataan koulussa ja hänen rakastamansa ihmiset satuttavat häntä. Auran tarina nosti mieleeni paljon ajatuksia, pääasiassa kiusaamisesta.

Minä olen ennen pitänyt tätä monta monituista vuotta kestänyttä "koulukiusaamis" toitotusta vähän typeränä. Olen aina tiedostanut, että monia lapsia/nuoria kiusataan koulussa, mutta en ole sen kummemmin ajatellut asiaa. Minua ei ole ikinä kiusattu, enkä ole ikinä kiusannut ketään (paitsi vahingossa joskus loukannut). Ehkä siksi en ole osannut ajatella miten pahaa asia kiusaaminen on. Auran elämä oli täynnä kiusaamista, syrjintää ja pettämistä. Auraan kohdistunut kiusaaminen sai minut niin raivostuneeksi, että taisin kerran oikeasti lyödä nyrkillä kirjaa suutuksissani. Jos pelkästään jollekin fiktionaaliselle henkilölle tehdyt vääryydet saavat nuin raivostumaan, kuinka suuria tunteita oikean kiusaamisen pitäisikään nostaa?

Lukekaa tämä kirja. Avatkaa silmänne kiusaamiselle. Sitä tapahtuu ympärillämme jatkuvasti. Lukekaa millaiseksi kiusaaminen teki Auran elämän. Olen varma, ettei kukaan oikeasti halua kenenkään saavan samanlaista elämää. Minä aijon tästä lähtien tehdä jotain kiusaamisen estämiseksi, jos saan siihen jotenkin mahdollisuuden.




Kävin kivalla metsä ja pelto reippailulla ystäväni kanssa. Ihana iltarusko! 


4 kommenttia:

  1. Ihana toi vika kuva!! :)

    http://wordsaboutme-heta.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Moikka!

    ihana postaus, aion lukea ton kirjan jos se sattuu mun
    käsiin! :)
    ja mulla on nyt 10 lukijaa täynnä, ihana tunne ♥
    siellä on nyt uusii juttui, esim:
    kääntäjä, kysely ja kävijämäärä taulukko,
    käyppä kurkkaamassa :)

    Ihanaa viikonalkua :)♥

    T: Niina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen tosi lämpimästi tota kirjaa! :) Onnee sulle ja sun blogille! Mä käyn kurkkaamassa. :)

      Ihanaa viikkoa sulle myös! ♥

      Poista