maanantai 1. heinäkuuta 2013

Ennakkoluulot haisee

Olin eilen sukujuhlissa. Tää oli mun eka kerta semmosissa ja mulla oli vaikka mitä ajatuksia ja luuloja sukujuhlia kohtaan. En ois millään halunnu lähtee ja ajatuskin siitä ahdisti. Aattelin, ettei vois vähempää kiinnostaa lähteä puol tuntemattomien ihmisten pällisteltäväksi, kuuntelemaan tylsiä puheenvuoroja ja laulamaan yhteislauluja.

Uhrauduin kuitenkin poistumaan mukavuusalueeltani vanhempieni ja isovanhempieni mieliksi. Sen päätöksen tehtyäni asenteeni muuttui kokonaan. Juhlat alkoivatkin kiinnostaa. En niinkään ajatellut sitä, miten viihdyttävää se minulle olisi, tai kuinka mukavaa se olisi. Ajattelin sitä, kuinka iloiseksi mummuni tulisi siitä, että hänen lapsenlapsensa on mukana hänelle tärkeässä tapahtumassa. Tätä ajatellessa koko juhlapäivä meni ihan mukavasti. En tylsistynyt tai ahdistunut vaikka juhlat sisältivätkin juuri niitä asioita mitä kammoksuin. Keksin monia positiivisia asioita juhlista. Tapasin ainakin 30 uutta ihmistä, näin paikkoja joissa mummuni on viettänyt nuorena aikaa, kuulin ihmisten erilaisia tarinoita... Opin paljon uutta ja ajatukseni sukuakohtaan avartuivat. Sukujuhlat olivatkin ihan kiva kokemus.

Kun mä ajattelen sitä, miten suhtauduin niihin ennen sinne lähtemistä, mua alkaa naurattaa. Voi jukra miten epäluulonen voi ihminen olla. Tästä tapauksesta oppiineena haluunkin nyt kannustaa teitäkin luopumaan ennakkoluuloista asioita kohtaan, joista ette oikeasti tiedä paljoakaan. Voi missata vaikka mitä, jos vaan jää nyhjöttämään siksi, että LUULEE jonkin olevan kamalaa.

Ihania kesälomapäiviä kaikille! ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti