sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Lahja sinulle, hyvä mieli minulle





Lahja sinulle, hyvä mieli minulle! Tuolla periaatteella minä annan lahjoja. Oon aina tykännyt antaa lahjoja jouluna, mutta tänä vuonna toteutin tykkäämiseni oikein kunnolla. Olen tehnyt jo useamman lahjojen hankkimisreissun kaupunkiin, ja vieläkin on pari lahjaa hankkimatta. Vaikka lahjoja on aina aika hankala ostaa, se on ihanaa. Se, kun näkee toisen ilahtuvan yllättävästä lahjasta, on ihanaa. Onhan lahjoja itsekin kiva saada, mutta silti niitä antaessa ilosta tulee jollain tapaa syvempi.

Minusta lahjojen antaminen on ihana perinne, mutta siinä on ärsyttäviäkin puolia. Minua häiritsee suuresti se, että lahjat ja muu kaupallinen hössötys saa helposti unohtamaan joulun todellisen tarkoituksen ja ilon. Monille joulu aiheuttaa vain stressiä, vaikka jouluna pitäisi olla rauhallinen ja iloinen mieli. Samoin minua häiritsee se, että usein pienten lasten mielestä joulun tärkein asia on joulupukki. 


Minulle tärkeintä joulussa se, miksi sitä vietetään. Minusta on ihana ajatella sitä, millainen rakkauden osoitus oli Jeesuksen syntyminen maailmaan. Erityisen tärkeää minulle on myös se tunnelma ja se mielenlaatu, joka siitä tunnelmasta tulee. "Hyvä, lämmin, hellä on mieli jokaisen", niin kuin siinä joululaulussakin lauletaan. Tottakai tykkään myös perheen kanssa yhdessä vietetystä ajasta, ruuasta ja yleensäkin kaikista perinteistä.
Ihanaa viimeistä viikkoa ennen joulua jokaiselle lukijalle! ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti